برترینها tag:http://www.2cib.ir 2018-09-24T06:03:41+01:00 mihanblog.com سایتهای برتر 2018-09-05T17:13:35+01:00 2018-09-05T17:13:35+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/67 محسن فرپای دامنه ها adakit.iralmasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.iriranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.irgreencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir  &nbsp

دامنه ها


adakit.ir

almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir

omen-good.ir   3vom50.ir  biografi.ir        sog2.ir       binabli.ir        ehsan-hs.ir  kar-iran.ir  3vom50.ir  tehran-clinic.ir  

 tehran-clinic.ir  shomalefarda.ir  iranavang.ir   wikipeda.ir  ir-micro.ir

    itetc.ir  mbra-cbi.ir       14shams.ir      2018-09-05T17:13:20+01:00 2018-09-05T17:13:20+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/66 محسن فرپای دامنه ها adakit.iralmasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.iriranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.irgreencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir  &nbsp

دامنه ها


adakit.ir

almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir


****************************************************************

***********************************************************************


      

*********************************************************************

*************************************************************************
***********************************************************************

 asrejavanan.ir  buyshimmer.ir femalehours.ir arbbatarh.ir buy-best.ir

 ******************************************************************

bahalbaxx.ir  iranwebbase.ir pnn24.ir rao-co.ir   sisx.ir

*******************************************************************

adote.ir asnafkaraj.ir b8b.ir gorganblog.ir buyslim-patch.ir downloadmovies.ir e-fakhteh-a.ir
 
**********************************************************************
 Ansar83.ir  lovelykids.ir  mazinet.ir   galaxy-kids.ir  gilanjobs.ir   b-gharargah.ir
Bia2prozhe.ir  newsresan.ir     Yeganehcloob.ir  zibar.ir  Castledl.ir ddfsb.ir  Deckcha.ir

]]> سایتهای برتر 2018-09-05T17:13:02+01:00 2018-09-05T17:13:02+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/65 محسن فرپای دامنه ها adakit.iralmasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.iriranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.irgreencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir  &nbsp

دامنه ها


adakit.ir

almasshoping.ir     aliabad-samacollege.ir    persianissimo.ir       rashtcemetery.ir    kafetakhfif.ir          axnew.ir

iranmicronet.ir    astaraonline.ir    atenas.ir    ghorvehtvto.ir     concrete-day.ir


greencard-pro.ir   varshahid.ir   fllowers313.ir         polyethylenes.ir     boran-barzan.ir        chemaztapeh.ir

*************************************************************************

mersada.ir


****************************************************************

***********************************************************************


      

*********************************************************************

*************************************************************************
***********************************************************************

 asrejavanan.ir  buyshimmer.ir femalehours.ir arbbatarh.ir buy-best.ir

 ******************************************************************

bahalbaxx.ir  iranwebbase.ir pnn24.ir rao-co.ir   sisx.ir

*******************************************************************

adote.ir asnafkaraj.ir b8b.ir gorganblog.ir buyslim-patch.ir downloadmovies.ir e-fakhteh-a.ir
 
**********************************************************************
 Ansar83.ir  lovelykids.ir  mazinet.ir   galaxy-kids.ir  gilanjobs.ir   b-gharargah.ir
Bia2prozhe.ir  newsresan.ir     Yeganehcloob.ir  zibar.ir  Castledl.ir ddfsb.ir  Deckcha.ir

]]>
نامه عدم فعالیت شرکت 2018-08-28T09:55:01+01:00 2018-08-28T09:55:01+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/64 محسن فرپای  در صورتی که می خواهید عدم فعالیت شرکت خود را به اداره مالیات جهت ثبت در پرونده مالیاتی، اعلام نمایید  می توانید ازنمونه نامه عدم فعالیت زیر استفاده نماییدنامه عدم فعالیت شرکتبسمه تعالیاداره محترم مالیاتیحوزه محترم  شماره ……….با سلام احتراما، به استحضار می رساند شرکت ……………. به شماره ثبت …………. در سال مالی …………. هیچگونه فعالیت مالی نداشته است.این نامه جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی  ارسال می گردد.با احتراممدیر عامل  در صورتی که می خواهید عدم فعالیت شرکت خود را به اداره مالیات جهت ثبت در پرونده مالیاتی، اعلام نمایید  می توانید ازنمونه نامه عدم فعالیت زیر استفاده نمایید
نامه عدم فعالیت شرکت

بسمه تعالی
اداره محترم مالیاتی
حوزه محترم  شماره ……….

با سلام احتراما، به استحضار می رساند شرکت ……………. به شماره ثبت …………. در سال مالی …………. هیچگونه فعالیت مالی نداشته است.
این نامه جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی  ارسال می گردد.

با احترام
مدیر عامل
]]>
نحوه ی تعیین حوزه ی مالیاتی پس از ثبت شرکت 2018-08-28T09:53:46+01:00 2018-08-28T09:53:46+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/63 محسن فرپای هر شرکت پس از ثبت می بایست ظرف یک ماه از تاریخ صدور آگهی تاسیس،به اداره مالیات مراجعه نموده و جهت تعیین حوزه ی مالیاتی اقدام نماید.مدت زمان لازم جهت تعیین حوزه ی مالیاتی حداکثر دو هفته می باشد.پس  از آن ، طبق ماده ی 110 قانون مالیات های مستقیم،اشخاص حقوقی مکلفند اظهارنامه ،ترازنامه،حساب سود و زیان متکی به دفاتر اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد،میزان سهم الشرکه  یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آن ها را به اداره ی ما هر شرکت پس از ثبت می بایست ظرف یک ماه از تاریخ صدور آگهی تاسیس،به اداره مالیات مراجعه نموده و جهت تعیین حوزه ی مالیاتی اقدام نماید.مدت زمان لازم جهت تعیین حوزه ی مالیاتی حداکثر دو هفته می باشد.

پس  از آن ، طبق ماده ی 110 قانون مالیات های مستقیم،اشخاص حقوقی مکلفند اظهارنامه ،ترازنامه،حساب سود و زیان متکی به دفاتر اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد،میزان سهم الشرکه  یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آن ها را به اداره ی مالیاتی که فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است ارائه و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.پس از ارایه ی اولین فهرست مزبور ارایه فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود.

لزوم تعیین حوزه مالیاتی :
_اخذ کد اقتصادی
_اخذ کارت بازرگانی
_اخذ تسهیلات بانکی
_شرکت در مناقصات و مزایدات
_افتتاح حساب بانکی
_تشکیل پرونده بیمه کارکنان شرکت
چنانچه شرکت در موعد مقرر نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدامات لازم را انجام ندهد،مشمول جرائم مقرره در قانون "مالیات های مستقیم" می گردد.
نحوه ی تعیین حوزه ی مالیاتی پس از ثبت شرکت:
جهت تعیین حوزه ی مالیاتی،می توانید به نزدیک ترین حوزه ی مالیاتی محل فعالیت شرکت مراجعه فرمایید و به قسمت تشکیل پرونده رفته و مدارک مورد نیاز را تکمیل و تسلیم اداره نمایید.با تعیین حوزه ی مالیاتی،قادر خواهید بود امور مالیاتی خود را در آن حوزه انجام دهید.

مدارک مورد نیاز برای تعیین حوزه ی مالیاتی عبارت است از:
-یک نسخه کپی پروانه کسب
-کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکا
_ارائه درخواست اظهارنامه مالیاتی به همراه امضا تمامی صاحبان امضا
_ارائه قبوض تلفن و برق مرکز اصلی شرکت
_کپی مدارک ثبتی شرکت(اساسنامه،آگهی های تاسیس و مدارک ثبتی)
_آدرس مندرج در اجاره نامه یا آدرس رسمی و ثبت شده شرکت باید یکسان باشد.
_چنانچه ملک شرکت اجاره ای باشد،ارائه اصل اجاره نامه الزامی است که اجاره نامه باید کد رهگیری داشته باشد.
قابل توجه است،طبق قانون،آدرس شرکت می بایست آدرسی واقعی بوده و ملک مورد نظر اداری یا تجاری باشد.در غیر این صورت شرکت متخلف محسوب گردیده و قابلیت اخذ کد اقتصادی و تعیین حوزه مالیاتی را نخواهد داشت.لذا،نشانی منزل مسکونی موقعیت تشکیل پرونده مالیاتی را ندارد.

هزینه لازم جهت تعیین حوزه مالیاتی و اخذ کد اقتصادی:
هزینه لازم جهت تعیین حوزه مالیاتی 2.500.000 ریال
جهت اخذ کد اقتصادی 2.000.000 ریال و جمعاَ 4.500.000 ریال
آدرس حوزه های مالیاتی در تهران عبارت است از:

    اداره کل امور مالیاتی شمال تهران:خیابان میرداماد،بعد از مسجد الغدیر پ 1/167
    اداره کل امور مالیاتی شرق تهران:میدان رسالت،خیابان نیروی دریایی
    اداره کل امور مالیاتی غرب تهران:خیابان آزادی،جنب خیابان استاد معین،خیابان دکتر هوشیار
    اداره کل امور مالیاتی جنوب تهران:بزرگراه نواب صفوی،تقاطع خیابان بریانک،ساختمان 3 البرز

]]>
ضمانت اجرای کیفری ناشی از جعل علامت تجاری ثبت شده 2018-08-21T07:36:50+01:00 2018-08-21T07:36:50+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/62 محسن فرپای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قانون مجازات اسلامی مبحث چهارم در تعزیرات ، در تاریخ 18 / 5/ 1362 به تصویب کمیسیون قضایی مجلس رسید و از طرف نخست وزیری در تاریخ 11/ 8/ 1362 برای اجرا به مدت پنج سال و به صورت آزمایشی ، ابلاغ گردید.مواد 120 تا 125 این قانون تحت عنوان " دسیسه و تقلب در کسب و تجارت " جمع آوری شد. مواد 122 تا 124 به اعمال مجرمانه در خصوص علامت تجاری می پردازد.ماده 122 مقرر می دارد : " هرکس علامت تجاری ثبت شده در ایران را عالماَ جعل کند یا با علم مجعول بودن استعمال نماید یا در روی اوراق و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قانون مجازات اسلامی مبحث چهارم در تعزیرات ، در تاریخ 18 / 5/ 1362 به تصویب کمیسیون قضایی مجلس رسید و از طرف نخست وزیری در تاریخ 11/ 8/ 1362 برای اجرا به مدت پنج سال و به صورت آزمایشی ، ابلاغ گردید.


مواد 120 تا 125 این قانون تحت عنوان " دسیسه و تقلب در کسب و تجارت " جمع آوری شد. مواد 122 تا 124 به اعمال مجرمانه در خصوص علامت تجاری می پردازد.
ماده 122 مقرر می دارد : " هرکس علامت تجاری ثبت شده در ایران را عالماَ جعل کند یا با علم مجعول بودن استعمال نماید یا در روی اوراق و اعلانات یا روی محصولات قرار دهد یا با علم به مجعول بودن به معرض فروش گذاشته یا به فروش رساند یا به الحاق یا کسر یا تغییر قسمتی از خصوصیات آن تقلید کند به نحوی که موجب فریب مشتری شود به مجازات شلاق تا 74 ضربه محکوم خواهد شد".
ماده 123 مقرر می دارد : " هر کس محصولی را که دارای علامت مجعول یا تقلیدی بوده یا دارای علامتی است که من غیر حق استعمال شده است از ایران صادر یا به مملکت وارد کند به حبس از سه ماه تا سه سال محکوم می شود".
ماده 124 مقرر می دارد : " اشخاص ذیل به حبس تا شش ماه محکوم خواهند شد :
کسانی که علامت تجاری اجباری را در روی محصولی که اجباراَ باید دارای آن علامت باشد استعمال نکنند.
کسانیکه عالماَ محصولی را در معرض فروش گذاشته یا بفروشند که دارای علامتی نباشد که برای آن محصول اجباری است.
ماده ی فوق الذکر که عموماَ گرته برداری از مواد قانون مجازات عمومی ( اصلاحی 1310 ) است، با این تفاوت که اولاَ مجازات های تخییری برداشته شده و قاضی در خصوص اعمال مجرمانه ماده 122 صرفاَ می تواند حکم شلاق و در مورد اعمال مجرمانه ماده 123 و 124 فقط حکم حبس را مقرر دارد.
ولی شروع به جرم در این قانون پیش بینی نشده است، مجازات جزای نقدی نیز حذف شده و مجازات جدیدی به نام شلاق جایگزین آن گشته است . در خصوص کیفیت مشدده و تعیین حداکثر مجازات برای افرادی خاص، در این قانون بحثی صورت نگرفته است. مطلب دیگر اینکه مصادیق اعمال مجرمانه در ماده 122 از یکدیگر تفکیک نشده اند و به روانی و سلامت ماده لطمه وارد کرده، و فهم آن را با مشکل مواجه می سازد.
قانون دیگری که پس از انقلاب به تصویب رسید قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) مصوب 6 / 3 / 1375 می باشد. در این قانون هیچ مقررات خاصی در مورد اعمال مجرمانه مربوط به علامت تجاری در نظر گرفته نشده است. تنها تبصره ماده 525 این قانون مقرر می دارد : هرکسی عمداَ و بدون داشتن مستندات مجوز رسمی و بین المللی و به منظور الغای شبهه در کیفیت تولیدات و خدمات از نام و علائم استاندارد ملی و یا بین المللی استفاده نماید به حداکثر مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد. مجازات مذکور حبس از یک تا ده سال می باشد.
این ماده به هیچ وجه شامل علائم تجاری و اعمال مجرمانه مربوط به آن نمی گردد .تنها ممکن است تا حدودی علائم تایید کننده را دربرمی گیرد.
در شرایط کنونی سئوال این است که آیا تعقیب جزایی نقض کنندگان علائم تجاری ممکن است یا نه ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت : ماده 729 قانون مجازات اسلامی 1375 مقرر می دارد : کلیه قوانین مغایر با این قانون ملغی است. باید دید که آیا مواد 122 تا 124 قانون مجازات اسلامی مصوب 1362 با این قانون مغایر است یا خیر ؟
برخی با توجه به اصل قانونی بودن مجازات ها و نیز با استناد به اینکه قانونگذار در مقام بیان، سکوت کرده است و قصد خاص و تعهد در عدم ذکر اعمال مجرمانه مذکور در مواد 122 تا 124 قانون مجازات اسلامی مصوب 1362 با این قانون مغایر است یا خیر ؟
برخی با توجه به اصل قانونی بودن مجازات ها و نیز با استناد به اینکه قانونگذار در مقام بیان، سکوت کرده است و قصد خاص و تعهد در عدم ذکر اعمال مجرمانه مذکور در مواد 122 تا 125 در قانون 1375 ذکر نشده و برای آن ها مجازات خاصی که مغایر باشد پیش بینی نشده است، معتقد به عدم مغایرت مواد مذکور با قانون 1375 و نتیجتاَ امکان اجرای این مواد می باشند.
این اختلاف نظر در رویه قضایی نیز مشهود می باشد : شعبه هفتم دادگاه تجدید نظر استان تهران در دادنامه شماره 82-31/1/78 موضوع پرونده کلاسه 77-903 آورده است : " ... اتهام آنان محرز و اعمال شان منطبق است با ماده 122 قانون تعزیرات مصوب 1362 ... " و شعبه هشتم دادگاه تجدید نظر استان در دادنامه شماره 11/ 25/ 78 موضوع پرونده کلاسه 184/ 78 آورده است : نظر به اینکه مواد 122 و 123 قانون تعزیرات مورد استناد وکیل تجدید نظر خواه قرار گرفته طبق صریح ماده 729 قانون مجازات اسلامی ملغی گردیده و در قانون اخیرالذکر برای اعمال انتسابی به تجدید نظر خواندگان مجازاتی مقرر نگردیده، بنابراین شکایت از تجدید نظر خواه وصف جزایی نداشته و ..." در هر صورت دز شرایط فعلی وضع قوانین جزایی برای حمایت از حقوق علائم تجاری لازم و ضروری است. در وضع قوانین مزبور توجه به مزایای قانون مجازات عمومی (1310 ) و نیز بررسی مقتضیات کنونی کشور و جهان ، ضروری است. مقررات جزایی جدید علاوه بر موارد اعمال مجرمانه مذکور در قوانین قبلی می تواند در خصوص استعمال علائم تجاری ممنوع به طور مثال علائم مخالف نظم عمومی ، نیز در خصوص ثبت علائم تجاری بدون حسن نیت و با ارائه اطلاعات نادرست نیز در خصوص معرفی علامت تجاری ثبت نشده به مشتریان به عنوان علامت تجاری ثبت شده، مجازات هایی تعیین نماید.
هر چند در قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 مواد 529 و 530 جعل علامت کارخانه یا تجارت خانه با شرکت و غیره را مطرح می نماید، لیکن بسیاری از محاکم قضایی کشور اعتقادی به این موضوع ندارند که مواد مذکور مشمول جعل علامت تجاری است ولی نظریه اداره حقوق قوه قضاییه در برخی از دعاوی مطروحه در محاکم ناظر بر شمولیت مواد قانونی مجازات اسلامی به حعل علامت تجاری می باشد.  ]]>
موانع ارائه دفاتر تجاری و مدت زمان قانونی نگاهداری از آن 2018-08-21T07:36:10+01:00 2018-08-21T07:36:10+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/61 محسن فرپای     موانع ارائه دفاتر تجاریچنانچه ارائه دفاتر تجاری به دادگاه علاوه بر امکان رسیدگی به مورد دعوی ، موجب فوت یا به مخاطره افتادن منفعت یا منافع دیگری می شود . یا اظهار علنی آن بر خلاف نظم یا عفت عمومی یا مصالح عامه یا حیثیت اصحاب دعوی یا دیگران باشد ( به استناد ماده 211 قانون )آیین دادرسی، رئیس دادگاه یا دادرس یا مدیر دفتر دادگاه از جانب او در حضور طرفین آنچه را که لازم و راجع به مورد اختلاف است را خارج نویسی می نماید .همچنین چنانچه دادگاه به تمام دفتر نیاز نداشته باشد در این صورت
    موانع ارائه دفاتر تجاری

چنانچه ارائه دفاتر تجاری به دادگاه علاوه بر امکان رسیدگی به مورد دعوی ، موجب فوت یا به مخاطره افتادن منفعت یا منافع دیگری می شود . یا اظهار علنی آن بر خلاف نظم یا عفت عمومی یا مصالح عامه یا حیثیت اصحاب دعوی یا دیگران باشد ( به استناد ماده 211 قانون )
آیین دادرسی، رئیس دادگاه یا دادرس یا مدیر دفتر دادگاه از جانب او در حضور طرفین آنچه را که لازم و راجع به مورد اختلاف است را خارج نویسی می نماید .
همچنین چنانچه دادگاه به تمام دفتر نیاز نداشته باشد در این صورت ارائه تمام دفتر به دادگاه لازم نیست و فقط همان جزء به خصوصی از آن که راجع به مورد اختلاف است باید خارج نویسی شود .

    مدت زمان قانونی نگاهداری دفاتر تجاری

گر چه قانون تجارت ایران مدت زمان خاصی برای نگاهداری دفاتر تجاری تجویز ننموده است لیکن بنا به عرف این مدت متاثر از مفاد بند 11 قانون تجارت فرانسه که مدت نگهداری دفاتر روزنامه ، دارایی و مراسلات و صورت حساب ها را 10 سال تعیین نموده است ، همین مدت در ایران نیز متداول گردیده است .
به موجب قانون تجارت تاجر موظف است دفاتر تجاری هر سال را تا 10 سال بعد نگاه دارد چنانچه در ماده 13 قانون تجارت منعکس است ، " کلیه معاملات و صادرات و واردات در دفاتر مذکوره فوق باید به ترتیب تاریخ در صفحات مخصوصه نوشته شود . تراشیدن و حک کردن و همچنین جای سفید گذاشتن بیش از آنچه که در دفتر نویسی معمول است و در حاشیه و یا بین سطور نوشتن ممنوع است و تاجر باید تمام آن دفاتر را از ختم هر سالی لااقل تا 10 سال نگاه دارد ".
]]>
شرایط و مدارک لازم جهت ثبت شرکت مهندسی مشاور 2018-08-16T06:49:19+01:00 2018-08-16T06:49:19+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/60 محسن فرپای • مهندسی مشاور:مهندسی مشاور به تشکیلاتی اطلاق می شود که تخصص های لازم را جهت مطالعه و طراحی و ارائه و نظارت یک پروژه را داشته باشد. و از هر لحاظ دارای صلاحیت بوده و مهندسین و متخصصین مورد نیاز پروژه را دراختیار داشته و یا به آنها دسترسی داشته باشد.• شرکت های مهندسی مشاور:از گردهم آمدن چندین مهندس در یک رشته یا رشته های مختلف شکل می گیرند و اقدام به ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه تخصصی می نمایند.• موضوع فعالیت شرکت های مهندسی مشاور:موضوع فعالیت شرکت های مهندسی مشاور می تواند در زمینه هایی از قبیل • مهندسی مشاور:
مهندسی مشاور به تشکیلاتی اطلاق می شود که تخصص های لازم را جهت مطالعه و طراحی و ارائه و نظارت یک پروژه را داشته باشد. و از هر لحاظ دارای صلاحیت بوده و مهندسین و متخصصین مورد نیاز پروژه را دراختیار داشته و یا به آنها دسترسی داشته باشد.

• شرکت های مهندسی مشاور:
از گردهم آمدن چندین مهندس در یک رشته یا رشته های مختلف شکل می گیرند و اقدام به ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه تخصصی می نمایند.

• موضوع فعالیت شرکت های مهندسی مشاور:
موضوع فعالیت شرکت های مهندسی مشاور می تواند در زمینه هایی از قبیل انجام و اجرا، نظارت، مشاوره، نصب و راه اندازی کلیه پروژه ها و... باشد.
در نام شرکت مهندسی مشاور استفاده از واژه هایی نظیر: مهندسی، مهندسین، و گروه مهندسین ، هر کدام نیازمند مدارک خاصی می باشد که به آن ها اشاره می کنیم.
اگر در نام شرکت از کلمه مهندسی استفاده شود یکی از افراد شرکت باید دارای مدرک مهندسی باشد.
استفاده از واژه مهندسین در نام شرکت به معنای ارائه بیش از یک مدرک تحصیلی و همچنین استفاده از کلمه گروه مهندسین در نام شرکت به معنای فعالیت گروهی از مهندسین در شرکت می باشد و بایستی مدرک مهندسی همه اعضاء به مرجع اداره ثبت شرکت ها ارائه شود.
" شرکت های مهندسی مشاور در قالب های سهامی خاص، مسئولیت محدود و تضامنی قابل ثبت هستند. که در ذیل به شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت هر کدام از این شرکت ها می پردازیم."

• شرایط ثبت شرکت مهندسی مشاور سهامی خاص :
_حداقل سرمایه مورد نیاز صد هزار تومان
_حداقل 35% سرمایه به صورت نقدی پرداخت شود.
_حداقل 3 نفر عضو به همراه 2 نفر بازرس که بازرسین نباید از اعضاء باشند.

• مدارک ثبت شرکت مهندسی مشاور سهامی خاص :
- کپی کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضاء
- اقرارنامه امضا شده
- اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
- اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
- تنظیم وکالتنامه به نام وکیل چنانچه امور توسط وکیل انجام گردد.

• شرایط ثبت شرکت مهندسی مشاور با مسئولیت محدود:
_وجود حداقل 2 نفر عضو
_حداقل سرمایه 1,000,000 ریال
_تعهد به پرداخت کل سرمایه

• مدارک مورد نیاز ثبت شرکت مهندسی مشاور با مسئولیت محدود:
- تصویربرابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی شرکاء و مدیران
- اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری تهیه شده از دفاتر پلیس + 10
- امضای اقرارنامه
- اخذ مجوز در صورت نیاز
- دو نسخه تقاضانامه
- دو جلد شرکتنامه
- دو برگ اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود

• شرایط ثبت شرکت مهندسی مشاور تضامنی :
_در شرکت تضامنی، حداقل شرکاء 2 نفر و حداکثر بدون محدودیت می باشد.
_سرمایه شرکت تضامنی به دو صورت نقدی و غیر نقدی می باشد ولی به منظور تشکیل شرکت باید کل سرمایه نقدی تأیید شده و سرمایه غیر نقدی تقویم و تسلیم شده باشد.لازم به ذکر است که هیچ گونه حداقل مبلغی برای تشکیل شرکت تضامنی در نظر گرفته نشده است.
_تعداد مدیران شرکت تضامنی ممکن است یک یا چند نفر باشند که محدود به مدتی خاص یا نا محدود باشند.که ممکن است از بین خود شرکاء یا خارج از شرکت تعیین گردند.

• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مهندسی مشاور تضامنی :
- دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره
- دو برگ تقاضانامه تکمیل شده
- دو جلد اساسنامه تکمیل شده
- تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی
- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء و مدیران و هیأت نظارت ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذی ربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
- دو جلد صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
- دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل
- اصل وکالت وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

]]>
مدیران تصفیه و وظایف و اختیارات آن ها 2018-08-16T06:46:54+01:00 2018-08-16T06:46:54+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/59 محسن فرپای تصفیه و تقسیم دارایی شرکت ، از نتایج انحلال شرکت است. تصفیه به معنی تفریق حساب و تعیین بدهکاری و بستانکاری است، که در نتیجه تصفیه، رقم قطعی مبالغ بده و بستان مشخص و پا به پا می شود. شرکت سهامی به محض انحلال، ( شرکت در حال تصفیه ) محسوب می شود؛ و باید به دنبال نام شرکت ، همه جا عبارت " در حال تصفیه " ذکر شود. نام مدیر یا مدیران تصفیه در کلیه اوراق و آگهی های مربوط به شرکت قید گردد( ماده 206 لایحه ) و تصفیه امور شرکت سهامی طبق قانون و مقررات لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/ 12/ 134 تصفیه و تقسیم دارایی شرکت ، از نتایج انحلال شرکت است. تصفیه به معنی تفریق حساب و تعیین بدهکاری و بستانکاری است، که در نتیجه تصفیه، رقم قطعی مبالغ بده و بستان مشخص و پا به پا می شود. شرکت سهامی به محض انحلال، ( شرکت در حال تصفیه ) محسوب می شود؛ و باید به دنبال نام شرکت ، همه جا عبارت " در حال تصفیه " ذکر شود. نام مدیر یا مدیران تصفیه در کلیه اوراق و آگهی های مربوط به شرکت قید گردد( ماده 206 لایحه ) و تصفیه امور شرکت سهامی طبق قانون و مقررات لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/ 12/ 1347 ، انجام گیرد. مگر در مورد ورشکستگی که امر تصفیه طبق مقررات مربوط به ورشکستگی انجام می گیرد.

    مدیران تصفیه و وظایف و اختیارات آن ها

امر تصفیه با مدیران تصفیه است که در اساسنامه معین شده اند و ممکن است تحت نظارت ناظر عمل کنند، پس در شرکت های سهامی امر تصفیه با مدیران فعلی شرکت است، مگر آن که اساسنامه یا مجمع عمومی فوق العاده که رای به انحلال شرکت می دهند، ترتیب دیگر مقرر کرده باشند . مدیر تصفیه توسط همان مرجعی که نصب شده، قابل عزل است. مدیر یا مدیران تصفیه باطل است و انتقال دارایی شرکت به مدیر تصفیه یا اقارب وی نیز باطل است. مدت ماموریت مدیر یا مدیران تصفیه نباید از 2 سال تجاوز کند. تمدید مدت تصفیه با دادگاه یا مجمع عمومی عادی یا فوق العاده بر حسب مورد است. مدیران تصفیه باید همه ساله مجمع عمومی عادی را دعوت کنند و گزارش دهند. اگر مدیر تصفیه دعوت نکرد، ناظر باید دعوت کند. اگر مدیر تصفیه بخواهد استعفا کند، باید مجمع را دعوت کند. اگر مجمع تشکیل نشود یا مدیر از طرف دادگاه تعیین شده باشد، مراتب به دادگاه اعلام می شود. در هر حال تا زمان تعیین جانشین، استعفا " کان لم یکن " تلقی می شود. در صورت فوت یا حجر یا ورشکستگی، مراتب پیش گفته شده نیز رعایت خواهد شد.

    پایان تصفیه

قانون گذار به صراحت پایان تصفیه را مشخص نکرده است، اما برآیند مجموع مقررات راجع به تصفیه چنین است؛ پایان تصفیه زمانی است که مطالبات شرکت وصول شده و بدهی های آن به طلبکارانی که در دسترس اند، پرداخت گردیده و دارایی اش نقد شده باشد. چون مدیر تصفیه به وکالت از شرکت عمل می کند، باید مانند هر وکیلی از حساب زمان تصدی خود به شرکت و در واقع به مجمع عمومی، که در امور راجع به تصفیه صلاحیت تصمیم گیری دارد، گزارشی ارائه بدهد. امر تصفیه از زمانی که مجمع عمومی حساب های مدیر تصفیه شرکت را تصویب و تایید کند، پایان یافته تلقی می شود. از این تاریخ باید مجمع عمومی صاحبان سهام ختم تصفیه را اعلام کنند. اعلام ختم تصفیه آغاز و شروع تقسیم دارایی شرکت میان سهامداران است.

    تقسیم دارایی شرکت

به موجب ماده 223 لایحه قانونی 1347، آن قسمت از دارایی شرکت، که در مدت تصفیه مورد احتیاج نیست بین صاحبان سهام تقسیم می شود ( تقسیم موقت دارایی ) . ولی در اصل تقسیم دارایی پس از ختم تصفیه و انجام تعهدات و پرداخت تمام دیون شرکت انجام می شود. چون از این زمان است که شخصیت حقوقی شرکت به طور کامل محو می شود. شرکای سابق مالک مشاع دارایی موجود شرکت می شوند، دارایی که بین سهامداران باید تقسیم شود همین دارایی است. معمولاَ پرداخت دارایی شرکت ، ابتدا به مصرف بازپرداخت مبلغ اسمی سهام صاحبان سهام می رسد، آنگاه مطابق اساسنامه ، میان سهامداران تقسیم می شود.
مدیر تصفیه پس از اعلام ختم تصفیه ، وجوهی را که باقی مانده است در حساب مخصوصی نزد یکی از بانک های ایران تودیع می کند، و در صورت اسامی بستانکاران و صاحبان سهامی را که حقوق خود را استیفا نکرده اند  به آن بانک تسلیم می کند. مراتب را طی آگهی به اشخاص ذی نفع می رساند تا برای گرفتن طلب خود به بانک مراجعه کنند. دفاتر و دیگر اسناد و مدارک شرکت تصفیه شده را به مرجع ثبت شرکت ها تحویل می دهد، تا برای مراجعه اشخاص ذی نفع آماده باشند. دفاتر مزبور باید تا ده سال نگهداری شود. ظرف یک ماه پس از ختم تصفیه مراتب را به مرجع ثبت شرکت ها اعلام دارد، تا به ثبت رسیده و در روزنامه آگهی شود و نام شرکت از دفتر ثبت شرکت ها و دفتر ثبت تجاری حذف گردد.  ]]>
چگونگی ثبت شرکتهای تبلیغاتی 2018-08-12T09:37:11+01:00 2018-08-12T09:37:11+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/58 محسن فرپای شرکت های تبلیغاتی در زمینه ایجاد ، طراحی و پیاده سازی انواع تبلیغات ، با استقلال کامل از مشتری ها عمل می کنند و بر روی مفاهیمی از قبیل ارزش دهی به محصولات یا خدمات مشتری تمرکز یافته و پیام صاحبان شرکت ها را به سمع و نظر سایرین می رساند منظور از شرکتهای تبلیغاتی چیست؟چگونگی ثبت شرکتهای تبلیغاتی ، شرکت های تبلیغاتی در زمینه ایجاد ، طراحی و پیاده سازی انواع تبلیغات، با استقلال کامل از مشتری ها عمل می کنند و بر روی مفاهیمی از قبیل ارزش دهی به محصولات یا خدمات مشتری تمرکز یافته و پیام صاحبان شرک شرکت های تبلیغاتی در زمینه ایجاد ، طراحی و پیاده سازی انواع تبلیغات ، با استقلال کامل از مشتری ها عمل می کنند و بر روی مفاهیمی از قبیل ارزش دهی به محصولات یا خدمات مشتری تمرکز یافته و پیام صاحبان شرکت ها را به سمع و نظر سایرین می رساند
 
منظور از شرکتهای تبلیغاتی چیست؟

چگونگی ثبت شرکتهای تبلیغاتی ، شرکت های تبلیغاتی در زمینه ایجاد ، طراحی و پیاده سازی انواع تبلیغات، با استقلال کامل از مشتری ها عمل می کنند و بر روی مفاهیمی از قبیل ارزش دهی به محصولات یا خدمات مشتری تمرکز یافته و پیام صاحبان شرکت ها را به سمع و نظر سایرین می رساند. همچنین، یک شرکت تبلیغاتی می تواند استراتژی های بازاریابی و برندینگ و فروش های فوق العاده را برای مشتری خود طراحی کند. این نوع شرکت برای تولید انواع تبلیغات از جمله تبلیغات تلویزیونی، تبلیغاتی رادیویی، تبلیغات آنلاین، تبلیغات موبایلی و یا ترکیبی از استراتژی های فعالیت دارند.
ثبت شرکت های تبلیغاتی

شرکت های تبلیغاتی نیز همچون سایر انواع شرکت ها باید ثبت شوند. در این خصوص متقاضیان ثبت شرکت های تبلیغاتی می توانند به اداره ثبت شرکت ها مراجعه و در مورد نحوه ثبت مشاوره و راهنمایی لازم را دریافت کنند. اصول ثبت شرکت تبلیغاتی به صورت زیر می باشد :

        کلیه مراحل ثبت می تواند می تواند توسط یکی از شرکای شرکت و یا وکیل شرکت صورت بگیرد. در صورتی که وکیل امور ثبت شرکت را بر عهده دارد، باید وکالتنامه را در تمامی مراحل به همراه داشته باشند.

        انتخاب چندین نام برای شرکت تبلیغاتی ضرورت دارد. کارشناسان اداره ثبت با بررسی نام و اولویت بندی آنها، یک نام غیر تکراری و مطابق با موازین شرعی و عرف جامعه را انتخاب و ثبت می کنند.

        برخی از شرکت های تبلیغاتی به مجوز نیاز دارند که تشخیص این امر بر عهده کارشناسان اداره ثبت شرکت است. همچنین با تشخیص کارشناس، قبل از ثبت باید هیات مدیره شرکت تبلیغاتی در آزمون ویژه تاسیس شرکت (کانون) تبلیغاتی شرکت کنند و با دریافت مجوز برای ثبت شرکت خود اقدام کنند.

 شرایط اخذ مجوز برای شرکت تبلیغاتی

با توجه به اینکه دریافت مجوز برای شرکت های تبلیغاتی ضرورت دارد، شرایط اخذ آن به صورت زیر می باشد:

         متقاضیان دریافت مجوز شرکت تبلیغاتی ابتدا باید به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان محل سکونت یک تقاضانامه را ارائه دهند که در آن امضای صاحب امتیاز و معرفی مدیر مسئول قید شده باشد.

        ارائه عکس ۴*۳ چهار قطعه از مدیر مسئول و صاحب امتیاز شرکت ضرورت دارد.

        ارائه کپی مدرک تحصیلی مدیر مسئول و صاحب امتیاز شرکت و ارائه آن به اداره کل فرهنگ ضرورت دارد.

        سایر مدارکی که باید به ادار کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود، عبارتند از: تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دایم و ارائه اصل آن و گواهی عدم سوء سابقه کیفری با معرفی اداره کل.

        برای دریافت مجوز شرکت تبلیغاتی دریافت تاییدیه اماکن نیروی انتظامی با معرفی اداره کل استان ضرورت دارد.

 ثبت انواع شرکت های تبلیغاتی

شرکت های تبلیغاتی که مجوز خود را دریافت کرده اند، می توانند ثبت شوند. در این صورت:

         شرکت تبلیغاتی می تواند در قالب شرکتهای با مسئولیت محدود، سهامی خاص و یا موسسات غیرتجاری ثبت شود.

        مدیرعامل شرکت تبلیغاتی نباید در وزارتخانه ها یا موسسات یا شرکت های دولتی و یا شهرداری ها اشتغال داشته باشد.

        برای مدیرعامل داشتن مدرک دیپلم کامل متوسطه و داشتن حداقل پنچ سال سابقه کار موثر در زمینه تایید کمیته سازمان های تبلیغات با تایید کمیته سازمانهای تبلیغات یا مدرک تحصیلی معادل دانشنامه لیسانس در رشته های بازرگانی، روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات یا علوم اجتماعی ضرورت دارد.

 ]]>
حق تقدم در تسلیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی بین المللی 2018-08-12T09:36:06+01:00 2018-08-12T09:36:06+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/57 محسن فرپای طرح صنعتی در کشورها بویژه در قالب نظام خاص از فرآیند مشابهی تبعیت می کند و همان طور که در مقالات پیشین گفتیم، برخی معاهدات در حوزه طرح های صنعتی، که برای تسهیل ثبت طرح صنعتی تدوین یافته اند، دارای مقرراتی برای یکسان کردن رویه های ثبت می باشند.ثبت طرح صنعتی مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است. اظهارنامه ثبت طرح صنعتی باید در 2 نسخه و در فرم مخصوص و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ، توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود.    حق تقدم در تسلیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی ب طرح صنعتی در کشورها بویژه در قالب نظام خاص از فرآیند مشابهی تبعیت می کند و همان طور که در مقالات پیشین گفتیم، برخی معاهدات در حوزه طرح های صنعتی، که برای تسهیل ثبت طرح صنعتی تدوین یافته اند، دارای مقرراتی برای یکسان کردن رویه های ثبت می باشند.
ثبت طرح صنعتی مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است. اظهارنامه ثبت طرح صنعتی باید در 2 نسخه و در فرم مخصوص و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ، توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود.

    حق تقدم در تسلیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی بین المللی

حق تقدم در این فرض به این معناست که چنانچه شخصی با رعایت شرایط لازم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی خود را نزد مراجع ذیصلاح یکی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی به ثبت برساند، به مدت 6 ماه از تاریخ درخواست ثبت همان طرح صنعتی، در هر یک از دیگر کشورهای عضو این کنوانسیون بر دیگر اشخاص حق تقدم دارد.
بر اساس ماده 9 قانون مصوب 1386 که به موجب ماده 23 قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری ، قابل تسری برای طرح های صنعتی نیز می باشد. لذا، چنانچه موضوع طرح صنعتی بعد از اولین درخواست ثبت که بر اساس آن مطالبه حق تقدم می شود و قبل از تاریخ انقضای مهلت حق تقدم ( شش ماه ) مورد انتشار یا بهره برداری قرار گیرد، این انتشار یا بهره برداری مانع استفاده از حق تقدم و موجب عدم ثبت موضوع طرح صنعتی در کشورهای بعدی ( کشورهایی که از آن ها مطاله حق تقدم می شود ) به لحاظ زوال تازگی طرح صنعتی نخواهد شد.
متقاضی می تواند همراه با اظهارنامه خود، طی اطلاعیه ای حق تقدم مقرر در کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی مورخ 1261 هجری شمسی ( 20 مارس 1883 میلادی ) و اصلاحات بعدی آن را درخواست نماید. حق تقدم می تواند بر اساس یک یا چند اظهارنامه ملی یا منطقه ای یا بین المللی باشد که هر کشور یا برای هر کشور عضو کنوانسیون مذکور تسلیم شده است. در صورت درخواست حق تقدم :
الف- اداره مالکیت صنعتی از متقاضی می خواهد ظرف مدت معین، رونوشت اظهارنامه ای را ارائه دهد که توسط مرجع ثبت ، ثبت اظهارنامه ای که مبنای حق تقدم است گواهی شده باشد.
ب- با پذیرش درخواست حق تقدم حمایت های مذکور در کنوانسیون پاریس شامل آن خواهد بود . در صورت عدم مراعات شرایط مندرج در این ماده و مقررات مربوط به آن، اعلامیه مذکور کان لم یکن تلقی می شود.
همان طور که در بند 9 ماده 73 آمده است، متقاضی باید مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ به اداره ثبت طرح صنعتی تسلیم نماید.
همچنین بر اساس ماده 74 آیین نامه ، در صورتی که متقاضی طبق ماده 9 قانون ، درخواست حق تقدم کرده باشد، هنگام تقاضای ثبت طرح صنعتی باید درخواست خود را که حاکی از این حق باشد، به مرجع ثبت تسلیم نماید. این درخواست باید مشتمل بر نکات ذیل باشد :
1- تاریخ و شماره اظهارنامه اصلی ؛
2- طبقه بندی بین المللی مرتبط با اظهارنامه اصلی ؛
3- کشور یا کشورهایی که اظهارنامه اصلی در آن جا تسلیم شده است و چنانچه اظهارنامه منطقه ای یا بین المللی مبنای حق تقدم باشد، ذکر ماخذ آن .
با توجه به ماده 75 آیین نامه ، در صورتی که متقاضی مدعی دو یا چند اظهارنامه پیشین باشد، مدت حق تقدم از زمان مقدم ترین آن ها محاسبه می شود.
با توجه به ماده 76 آیین نامه ، مدت زمان حق تقدم در ثبت طرح صنعتی 6 ماه از تاریخ اظهارنامه اصلی خواهد بود. در این مورد روز تسلیم جزء مدت محسوب نخواهد شد و اگر آخرین روز مصادف با تعطیل باشد، این مدت تا آخرین ساعت اولین روز اداری بعد از تعطیل محاسبه خواهد شد.  ]]>
تفاوت های بین نام تجاری با عنوان تجاری و برند 2018-07-28T05:24:46+01:00 2018-07-28T05:24:46+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/56 محسن فرپای • تفاوت های بین نام تجاری و عنوان تجاری :قانون تجارت ایران فاقد هر گونه تعریفی از عنوان تجاری می باشد ولی عنوان تجاری اسمی است که تاجر برای به کاربردن در فعالیت ها و انجام معاملات تجاری استفاده می کند و مانند نام تجاری هدف از استفاده آن حفاظت از حقوق اشخاص ذیربط و فراهم آوردم حسن انجام معاملات از جهت سلامت و مرتب بودن می باشد.به عبارت دیگر هر تاجر حقیقی یا حقوقی که معاملاتی را انجام می دهد و بر اوراق تجارت خود اسم معینی قرار می دهد این اسم، عنوان تجارت تلقی می گردد. بنابراین عنوان تجاری اسمی است • تفاوت های بین نام تجاری و عنوان تجاری :
قانون تجارت ایران فاقد هر گونه تعریفی از عنوان تجاری می باشد ولی عنوان تجاری اسمی است که تاجر برای به کاربردن در فعالیت ها و انجام معاملات تجاری استفاده می کند و مانند نام تجاری هدف از استفاده آن حفاظت از حقوق اشخاص ذیربط و فراهم آوردم حسن انجام معاملات از جهت سلامت و مرتب بودن می باشد.
به عبارت دیگر هر تاجر حقیقی یا حقوقی که معاملاتی را انجام می دهد و بر اوراق تجارت خود اسم معینی قرار می دهد این اسم، عنوان تجارت تلقی می گردد. بنابراین عنوان تجاری اسمی است که تاجر درهنگام اقدام کردن به فعالیت تجاری می گیرد و در قرارداد ها و کلیه معاملات قانونی که مربوط با مشتریانش است آنرا بکار می برد.
نکته قابل توجه اینجاست که عنوان تجاری از عناصر اسم مدنی و نام خانوادگی تجار حقیقی یا شرکای شرکت تجاری تشکیل می شود.
اما عنوان تجاری برای هدف متقارن است، هم برای تشخیص مؤسسه تجاری از مؤسسه دیگر و هم برای تشخیص تاجر از تاجر دیگر به کار می رود.

درباره مفهوم عنوان تجاری، ماده (41/1) قانون تجارت اُردن به ذکر عناصری می پردازد که از این عناصر می توانند عنوان تجاری تنها تشکیل دهند‌ :
"عنوان تجاری از اسم تاجر و لقب ( نام خانوادگی) وی تشکیل می شود‌."
تاجر می تواند آنچه که می خواهد از عبارات به عنوان تجاری اضافه کند، به شرط اینکه موجب برداشت غلط یا خطاء اشخاص ثالث از هویت یا اهمیت تجارت و مشهوریت یا وضعیت مالی یا وجود شرکت یا به نوع آن نگردد.
یکی از حقوقدانان در رابطه با دیدگاه قانونگذار اُردنی عنوان تجاری را اینگونه تعریف می کند که عبارت از اسمی است که تاجر، اعم از شخص حقیقی یا حقوقی، برای انجام معاملات تجاری خود و امضای اوراق متعلق به این معاملات اخذ می کند و بر سر در مؤسسه خود به منظور تشخیص این مؤسسه از مؤسسات مشابه، آن را می نویسد تا مشتریان در مورد این مؤسسه آگاه شوند و به آن رجوع کنند.
با توجه به آنچه درباره حقوق کشور اُردن پیرامون عنوان تجاری گفته شد اگر نام مؤسسه ای گلهای شاداب باشد نام تجاری محسوب می شود ولی چنانچه مؤسسه گلهای شاداب جعفر جعفری نامگذاری شود عنوان تجاری خوانده می شود؛ زیرا اسم شامل نام نام خانوادگی تاجر شده است.

• تمایزات بین نام تجاری و برند :
درفرهنگ لغات حقوقی نام برند(brand name) یا برند را عبارت از نامی دانستن که سازنده یا تاجر برای تشخیص محصولات خود به کار می برد و نامی است که علامت تجاری محسوب می گردد.
برند ادبیات بازاریابی کشور ما به نام تجارتی ترجمه شده است که همین موجب مشابه شدن آن با نام تجاری مورد مطالعه ما که معادل (tarde name) می‌باشد، شده است.
جهت جلوگیری از این ترکیب ما اصطلاح شهرت تجاری یا نام و نشان تجاری پیشنهاد می دهیم اما به نظر می رسد که به دلیل مفهوم گسترده آن و نارسا بودن عبارات در رسانیدن این مفهوم همان واژه برند مناسب تر است. توضیح اینکه اغلب برند به عنوان مترادف علامت تجاری به کار می رود. ولی در چرخه تجاری اصطلاح برند بارها در یک مفهوم وسیع تر از علامت تجاری ارجاع داده می شود که ترکیبی ازعناصر مادی وغیرمادی می باشد، مانند یک علامت تجاری، لوگو و ویژگی ظاهر محصولات و بسته بندی آن و یا مفهوم، تصویر و شهرتی که چنین عناصری در رابطه با محصولات یا خدمات خاصی انتقال می دهند. برخی کارشناسان کالاها و خدمات را عنصری ازعناصر برند در نظر می‌گیرند که این تعریف وسیع تر، با قابلیت انعطاف بیشتری است. درجای دیگری برند را تصویر و جلوه فرهنگی، شخصیت و نوع مصرف کنندگانی که مرتبط با محصول فروخته شده تحت آن مارک و برند هستند، تعریف نموده اند.
با این تشریح باید گفت که برند از هویت و ویژگی های خاص و منحصر بفردی برخوردار است که جدا از شرکت و نام کالا می باشد. برند چیزی فراتر از نام ها و نشانه ها و شعارهاست. شاید به همین دلیل است که برخی برند را به " نام و نشان تجاری " نوشته اند تا شامل نام و نشان شود.
این که اصولاً در ایران برند وجود دارد یا خیر مورد بحث است برخی معتقدند که در ایران به معنای خاص کلمه برند نداریم وعده ای براین عقیده هستند که ایران در سطوح « برند خصوصی » و« برند ملی » دارای نام و نشان تجاری یا « برند » بوده واخیراً در سطح « برند جهانی » نیز در سطح منطقه دارای « برند » شده است.
برند آن چیزی نیست که مدیران شرکت ها فکر می کنند که هستند یا دوست دارند که باشند، بلکه برداشت و تصوری است که مشتریان و جامعه از نام شرکت و محصول آن دارند و این همان جوهره، ماهیت وهویت یک برند از دید مشتری است.
⃰ اگرچه لوگو همانند نام تجاری برای تشخیص یک مؤسسه تجاری و نوع فعالیت آن از مؤسسات مشابه است ، ولی تفاوت آن با نام تجاری روشن است :
ـ اولاً : گرفتن نام تجاری در بیشتر کشورها اجباری است درحالی که لوگو اختیاری می باشد.
ـ ثانیاً : لوگو صرفاً ممکن است صورت و تصویر خاصی از نام تجاری باشد.
ـ ثالثاً : نام تجاری می تواند از نام و نام خانوادگی تاجر برگرفته شود. درحالی که لوگو صرفاً نام ابتکاری، یا کد و نشانه ای است که دارای موقعیتی همچون علامت تجاری می باشد. درعمل بررسی می شود که تاجر نام ابتکاری به عنوان لوگو مؤسسه اش انتخاب کرده و بعداً به طورهم زمان آن را به عنوان علامت تجاری برای تشخیص تولیدات خود به کار برده است.
ـ رابعاً : تاجر می تواند جدا از مؤسسه تجاری در آن تصرف کند و مورد نقل و انتقال قرار دهد. در حالی که تصرف در نام تجاری بدون تأثیر در مؤسسه تجاری ممکن نیست.
]]>
فواید ثبت شرکت 2018-07-28T05:23:08+01:00 2018-07-28T05:23:08+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/55 محسن فرپای شرکت،به عنوان یک عمل حقوقی،مستلزم همکاری دو یا چند شخص است. این همکاری صرفاَ زاییده ی قراردادی نیست که طرفین آن را منعقد کرده اند ،بلکه تابع مکانیسمی است که قانون گذار در اختیار شرکا قرار داده تا سرمایه های فردی خود را برای رسیدن به هدفی خاص که بردن سود است به سرمایه ی جمعی تبدیل کنند. لذا ،تشکیل شرکت مبتنی است بر اراده ی آزاد شرکا و نیازی به اخذ اجازه ی قبلی از مقامات اداری ندارد.در واقع ،هر چند ممکن است برای انجام دادن فعالیت موضوع شرکت ،نیاز به چنین اجازه ای وجود داشته باشد ،ایجاد شخص حقوقی م شرکت،به عنوان یک عمل حقوقی،مستلزم همکاری دو یا چند شخص است. این همکاری صرفاَ زاییده ی قراردادی نیست که طرفین آن را منعقد کرده اند ،بلکه تابع مکانیسمی است که قانون گذار در اختیار شرکا قرار داده تا سرمایه های فردی خود را برای رسیدن به هدفی خاص که بردن سود است به سرمایه ی جمعی تبدیل کنند. لذا ،تشکیل شرکت مبتنی است بر اراده ی آزاد شرکا و نیازی به اخذ اجازه ی قبلی از مقامات اداری ندارد.در واقع ،هر چند ممکن است برای انجام دادن فعالیت موضوع شرکت ،نیاز به چنین اجازه ای وجود داشته باشد ،ایجاد شخص حقوقی محتاج اجازه ی خاصی نیست.برای مثال: تاسیس یک شرکت برای تولید و پخش دارو مسلماَ نیاز به اخذ مجوز از وزارت بهداشت دارد،اما انجام دادن این فعالیت ها (تولید و پخش) از طریق تاَسیس شرکت نیاز به چنین اجازه ای ندارد.اگر فعالیت شرکت به موجب قانون ،ممنوع نباشد ،شرکت با رعایت شرایط دیگر قانون تشکیل می شود.

 بنابراین،چنانچه گفته شد ،ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها از شرایط تشکیل هیچ کدام از شرکت ها نمی باشد و شرکت ها با رعایت شرایط مقرر در قانون، تشکیل شده محسوب می شوند و شخصیت حقوقی دارند.اما به عنوان یک الزام قانونی می بایست به ثبت برسند که بالتبع این ثبت دارای آثاری می باشد.در این مطلب به فواید ثبت شرکت می پردازیم.

نظر به اهمیت شرکت های تجارتی و اثراتی که بر آن مترتب است،منجمله داشتن شخصیت حقوقی،دولت باید حتی المقدور در تشکیل آن ها نظارت نماید تا وسیله ای برای سواستفاده نباشد.

قانون مقررات زیادی برای شرکت های تجاری وضع نموده که رعایت آن ها هر یک به نوبه ی خود لازم است،ولی یک رسیدگی و بازرسی کلی و دقیق در ابتدای تاًسیس شرکت لازم است تا معلوم شود به وجود آوردن این شخصیت حقوقی،با رعایت مقرراتی است که وضع شده یا خیر و آن ثبت شرکت ها است.با فعالیت به صورت شرکت ،کلیه ی امور تجاری و غیر تجاری شرکت به صورت رسمی و قانونی صورت گرفته و اعتبار بیشتری خواهد یافت.از طرفی دیگر فعالیت تحت عنوان شرکت به علت امتیازاتی که قانون برای شرکت ها در نظر گرفته است –نظیر اعطای وام-و حمایت هایی که از اشخاص حقوقی به عمل می آورد ،موجب اطمینان خاطر شرکت ها جهت فعالیت با امنیت شغلی بیشتر نسبت به فعالیت شخصی می گردد. همچنین ثبت شرکت ، به شرکت ها امکان حضور در مناقصات و مزایدات را می دهد که سود قابل توجهی را برای طرفین معامله به همراه دارد.

ثبت شرکت نه تنها وسیله ای است که دولت مقررات شرکت های تجارتی را کنترل می نماید،بلکه فواید مهم دیگری هم دارد که از لحاظ شرکا ی شرکت و مراجعین آن دارای اهمیت بسیار است و آن ها مختصراَ عبارتند از:

1) هر گاه شرکت به ثبت برسد،قراردادهای منعقده بین شرکا رسمی بوده و بعد ها هیچ یک نمی توانند مانند اسناد غیر رسمی از وجود شرکت نامه و اساسنامه  و سایر تصمیماتی که به ثبت می رسد اظهار بی اطلاعی نموده و یا به ایراداتی که درباره ی اسناد غیر رسمی ممکن است وارد نمود استناد نمایند.

2) ثبت شرکت از لحاظ معامله کنندگان با شرکت در درجه ای از اهمیت است که بدون مراجعه به آن اغلب نمی توانند معامله کنند.زیرا کسی که قرارداد مهمی با شرکت منعقد می نماید یا معامله ی مهمی انجام می دهد باید بداند که سرمایه ی شرکت تا چه اندازه است و اختیار مدیران شرکت تا چه حدود بوده و بالاخره قدرت و توانایی این شخصیت حقوقی به چه میزان است.مواد مهم و لازم هر شرکت در جراید کثیرالانتشار آگهی می شود تا همه از آن مستحضر باشند،علاوه بر آن،به نحوی که در اغلب ممالک معمول است هر شخص خارجی ولو این که ظاهراَ ذینفع نباشد می تواند به پرونده ای که برای ثبت شرکت تشکیل شده مراجعه و از محتویات آن اطلاع حاصل کند.در کشور ما این قسمت ضمن آیین نامه ی مصوبه ی خرداد 1310 و مقررات 10 اسفند 1327 وزارت دادگستری مقرر گردیده «مراجعه به دفاتر ثبت شرکت ها اعم از ایرانی و خارجی برای عموم آزاد و هر ذینفعی می تواند از مندرجات آن سواد مصدق تحصیل کند» .

3) همانطور که فوقاَ ذکر شد ثبت نمودن شرکت نیز نوعی رسیدگی است که متصدیان امر انجام می دهند تا معلوم شود آیا برای بوجود آوردن این شخصیت حقوقی دقت های لازمه شده و مقررات رعایت گردیده یا خیر؟

در قانون تجارت سابق مصوب سال 1303-1304 مقرراتی راجع به ثبت شرکت ها وضع شده بود که مربوط به شرکت های داخلی بوده و نامی از شرکت های خارجی برده نشده بود.

شرکت های خارجی شرکت هایی هستند که در ممالک خارج تشکیل و به وسیله ی تاَسیس شعبه در ایران به امر تجارت اشتغال دارند.

چون شرکت های مزبور هم می بایستی از لحاظ رعایت نظم در تحت نظارت دولت بوده و به ثبت برسند،قانون ثبت شرکت ها در تاریخ 18 خرداد 1310 تصویب، و شرکت های خارجی به موجب آن ملزم به ثبت گردیدند و برای ثبت شرکت های داخلی هم مقرراتی اضافه گردید.در قانون تجارت مصوب سال 1311 و مخصوصاَ در مواد الحاقی به قانون تجارت مصوب 1347 موادی راجع به ثبت شرکت ها وضع شده که عدم رعایت آن موجب بطلان شرکت یا عملیات آن خواهد بود.

. شرکت های تجاری که باید به ثبت برسند سه قسم اند:شرکت های داخلی، شرکت های خارجی، شرکت های بیمه1

به موجب ماده ی 195 قانون تجارت« ثبت کلیه ی شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع مقررات قانونی ثبت شرکت ها است » .ترتیب اجرای آن به عهده ی وزارت دادگستری محول شده که ضمن تنظیم آیین نامه های لازم معلوم نماید.وزارت دادگستری در آیین نامه ی مصوبه 2 خرداد 1310 در اجرای قانون ثبت شرکت ها و آیین نامه ی مصوب اردیبهشت 1311 در اجرای قانون تجارت و سایر موادی که بعداَ اضافه شده ترتیب ثبت شرکت ها را تعیین نموده است.

1)در مورد ثبت شرکت های بیمه، به قانون ملی شدن موَسسات اعتباری مصوب آبان 1358 مراجعه شود.
]]>
مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی 2018-07-28T05:21:48+01:00 2018-07-28T05:21:48+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/54 محسن فرپای هر شرکت و یا موسسه پس از ثبت  شرکت و از تاریخ ثبت آن به مدت 2 ماه زمان دارد تا با مراجعه به اداره ی دارایی مستقر در محدوده ی فعالیت خود، نسبت به تشکیل پرونده ی مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نماید.تشکیل پرونده مالیاتی از چند جهت حائز اهمیت است :1. بدون داشتن پرونده مالیاتی نمی توانید کد اقتصادی بگیرید ، در حالی که داشتن کد اقتصادی برای هر فعالیتی الزامی است.2. بدون داشتن پرونده مالیاتی شرکت نمی تواند در پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارایی تسلیم کند. هر شرکت و یا موسسه پس از ثبت  شرکت و از تاریخ ثبت آن به مدت 2 ماه زمان دارد تا با مراجعه به اداره ی دارایی مستقر در محدوده ی فعالیت خود، نسبت به تشکیل پرونده ی مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نماید.
تشکیل پرونده مالیاتی از چند جهت حائز اهمیت است :
1. بدون داشتن پرونده مالیاتی نمی توانید کد اقتصادی بگیرید ، در حالی که داشتن کد اقتصادی برای هر فعالیتی الزامی است.
2. بدون داشتن پرونده مالیاتی شرکت نمی تواند در پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارایی تسلیم کند.
3. چنانچه شرکت در موعد مقرر نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام ننماید، مشمول جرائم مربوطه خواهد بود.
جهت تعیین حوزه ی مالیاتی، می بایست به نزدیک ترین اداره امور مالیاتی مراجعه فرمایید و مدارکی که در  ذیل گفته خواهد شد را تسلیم آن اداره ی محترم نمایید.خاطر نشان می شویم شما می توانید تنها با ارائه ی این مدارک به موسسه حقوقی ایده نو ، کلیه ی امور خود را به ما بسپارید. موسسه حقوقی ایده با کادری متخصص و مجرب ، در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به انجام امور مالیاتی شما اقدام خواهد نمود.

    مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی

1. اصل و تصویر اساسنامه شرکت
2. اصل و تصویر آگهی تاسیس
3. اصل و تصویر شناسنامه مدارک هویتی اعضای هیات مدیره ( شناسنامه و کارت ملی )
4. اصل و تصویر شرکتنامه و اظهارنامه و تقاضانامه شرکت
5. اصل و تصویر آگهی تغییرات
6. تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت ( دفتر چه ثبت نام اشخاص حقوقی )
7. اصل و تصویر کارت ملی کلیه اعضای هیات مدیره
8. کپی فیش تلفن محل شرکت
9. کپی سند مالکیت یا اجاره نامه به نام شرکت
10. اصل گواهی امضای صاحبان امضای مجاز تایید شده در دفترخانه اسناد رسمی
11. اصل فیش واریز دو در هزار مبلغ سرمایه اولیه شرکت در بانک ملی

    نکته :

– طبق قانون آدرس شرکت می بایست آدرسی واقعی بوده و ملک مورد نظر اداری یا تجاری باشد.در غیر این صورت شرکت متخلف محسوب گردیده و قابلیت اخذ کد اقتصادی و تعیین حوزه مالیاتی را نخواهد داشت. حتی در بعضی از حوزه های مالیاتی جهت بررسی واقعی بودن آدرس اعلامی که در روزنامه رسمی شرکت موجود است به بازدید از آن اقدام می شود. بنابراین ، نشانی منزل مسکونی موقعیت تشکیل پرونده مالیاتی را ندارد.
– حتی در صورتی که شرکت فعالیتی هم ندارد باز هم موظف است تشکیل پرونده دهد .لذا،هر شرکت پس از ثبت می بایست  به اداره مالیات مراجعه نموده و جهت تعیین حوزه ی مالیاتی اقدام نماید. توضیح آنکه، شرکت ها پس از شروع فعالیت می بایست در 4 ماه اول هر سال اظهارنامه مالیاتی ارائه بدهند.برای مثال کارکرد سال 91 خود را در دفاتر و صورت های مالی باید از ابتدای فروردین 92 تا انتهای تیرماه 92 به دارایی دهند. در صورتیکه کارکردی هم نداشتید می بایست دفاتر سفید و اظهارنامه سفید ارسال نمایید. ]]>
ثبت برند ظروف و صنایع چینی 2018-07-28T05:19:54+01:00 2018-07-28T05:19:54+01:00 tag:http://www.2cib.ir/post/53 محسن فرپای ظروف چینی از پرطرفدارترین ظروف در بازار می باشند. از ویژگی های ظروف چینی می توان به سبکی، استقامت در برابر ضربه و شوک های حرارتی، شفافیت و نورگذری، ثابت ماندن طرح و نقش پس از شستشو، قابلیت استفاده در مایکرویو و بهداشتی بودن آن اشاره نمود. چنانچه شما نیز از افرادی هستید که در این زمینه فعالیت دارید، می توانید برای خود برندی تعیین نموده و آن را به ثبت برسانید. برند یک حقوق انحصاری را برای کالا و خدمات ارائه شده ایجاد می کند که برای مشتریان و مخاطبان خود جلب اطمینان می کند. با ثبت برند از برند و هم ظروف چینی از پرطرفدارترین ظروف در بازار می باشند. از ویژگی های ظروف چینی می توان به سبکی، استقامت در برابر ضربه و شوک های حرارتی، شفافیت و نورگذری، ثابت ماندن طرح و نقش پس از شستشو، قابلیت استفاده در مایکرویو و بهداشتی بودن آن اشاره نمود. چنانچه شما نیز از افرادی هستید که در این زمینه فعالیت دارید، می توانید برای خود برندی تعیین نموده و آن را به ثبت برسانید. برند یک حقوق انحصاری را برای کالا و خدمات ارائه شده ایجاد می کند که برای مشتریان و مخاطبان خود جلب اطمینان می کند. با ثبت برند از برند و همچنین صاحب آن و سرمایه اش محافظت می شود که این محافظت توسط مراجع قانونی انجام می شود.

وجود یک برند مزایای ذیل را با خود به همراه دارد :
- کسب و کار شما را قابل شناسایی و تشخیص خواهد کرد.
- به ایجاد ارتباط با مشتریان و مخاطبان شما کمک می کند.
- برای شما و کسب و کارتان شهرت را به همراه می آورد.
- به ایجاد ارتباط با مشتریان و مخاطبان شما کمک می کند.
- شما را به یک منبع معتبر و قابل استناد در دیدگاه مشتری تان تبدیل می کند.
- ثبت برند، شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
- ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
- جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
- اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
ثبت علامت تجاری ( برند / مارک ) در ایران در اداره علامت تجاری ( در تهران ) انجام می شود که برای ثبت علامت تجاری یک تولیدکننده باید کلیه مدارک لازم قانونی را داشته تا با رعایت کامل مقررات مراحل قانونی ثبت آن طی شود. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند صنایع چینی عبارت است از :
1- تکمیل دو نسخه اظهارنامه علامت
2- مدارک هویت متقاضی :
الف) اشخاص حقیقی: فتوکپی شناسنامه و کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی، تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
3- مدارک نماینده قانونی: در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی( وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضاء برای اشخاص حقوقی و ...) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
4- ده نمونه گرافیکی با تصویر از علامت درخواست حداکثر در ابعاد 10×10 سانتی متر
5- در صورت سه بعدی بودن علامت، ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
6- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوطه.
7- استفاده ازحق تقدم: در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت خارج از کشور ازمزایای حق تقدم "حداکثر تا6 ماه" استفاده نمایند می بایست مدارک مربوطه به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف مدت 15روز از آن تاریخ تسلیم نمایند.
8- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده ازعلامت جمعی و تأییدیه مقام صلاحیت دار
9- رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی:
الف) هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه های ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

    نکات قابل توجه در انتخاب نام برند صنایع چینی :

در انتخاب نام و عنوان مناسب برای علامت تجاری به موارد ذیل توجه فرمایید :
1- اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیرقابل ثبت هستند.
2- اسامی غیرمعقول، غیراسلامی و مخالف با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی قابلیت ثبت ندارند.
3- صفت ها و اسم هایی که بیان گر توصیف می باشند و یا عام هستند به تنهایی قابل ثبت نیستند.
4- استفاده از نام های چند سیلابی و ترکیبی از شانس بالایی برای ثبت برخوردارند. ( در صورت نبودن عین نام در طبقه کالای درخواستی )
5- در صورت عدم ثبت علامت در طبقات مورد درخواست ، علامت می تواند یک کلمه و یا ترکیبی از کلمات و اعداد و سمبل، طرح ، رنگ ، شکل و ... باشد.
6- اسامی خاص و ساختگی شانس بسیار بالایی برای ثبت دارند.
7- شباهت نزدیک به 50 درصد با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند.
8- در طبقاتی مانند لوازم خانگی، مواد غذایی و نوشیدنی ها به دلیل ثبت علائم بسیار، انتخاب اسم بسیار مشکل بوده و محدودیت ایجاد می کند. لذا در انتخاب عنوان یا نام علامت در این نوع از طبقات باید نهایت دقت را جهت انتخاب نام های هوشمندانه و خاص به کار برد.
9- ثبت علامت به صورت حقوقی ( ایرانی و غیرایرانی ) و حقیقی ( ایرانی و غیرایرانی ) قابل انجام بوده، لذا می توان عنوان شرکت را جهت ثبت علامت به کار برد و یا از نام خانوادگی در کنار نامی دیگر جهت ثبت علامت مورد نظر استفاده کرد.
10- عنوان یا نام علامت می تواند فارسی ، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد.
11- اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.
علامات تجاری که به ثبت می رسند تا مدت ده سال از تاریخ تنظیم اظهارنامه ، اعتبار ثبت دارند. با تقاضای مجدد صاحب علامت در پایان مدت، مجدداَ برای ده سال دیگر به حالت انحصاری باقی می مانند.
]]>